Dropshipping a księgowość – o czym warto wiedzieć?

Dropshipping a księgowość – o czym warto wiedzieć?

Dropshipping to model biznesowy wybierany przez coraz więcej sklepów internetowych – i to nie tylko niewielkich. Pozwala on na sprzedaż towarów bez ich faktycznego posiadania i magazynowania, ponieważ ich wysyłką do klienta zajmuje się sam dostawca (czyli hurtownia, od której skupowany jest towar).

Obecnie wdrożenie dropshippingu w swoim sklepie jest stosunkowo proste, ponieważ powstały już nawet zautomatyzowane narzędzia, które automatycznie po złożeniu zamówienia przez użytkownika przekazują o tym stosowną informację (a także adres dostawy) hurtowni. Tylko jak dropshipping wygląda pod względem księgowości i podatków? Co zrobić, żeby nie mieć problemów prawnych, prowadząc tego typu działalność? Sprawdź!

Co oznacza dropshipping pod względem księgowym?

Klient składa zamówienie w sklepie firmy Y, ale realizuje je (wysyła) firma X, która magazynuje dany towar i wysyła go we wskazane miejsce. Można się więc zastanawiać, jak taka transakcja wygląda pod względem księgowym. Stwierdzenie, że klient kupuje tak naprawdę towar od dostawcy, a właściciel sklepu internetowego jest tylko pośrednikiem, nie ma wbrew pozorom w tym przypadku zastosowania.

Pod względem księgowym wygląda to następująco: składając zamówienie, klient zawiera umowę z właścicielem sklepu (i to od niego otrzyma fakturę czy rachunek). Następnie właściciel sklepu automatycznie zawiera umowę o sprzedaż produktów z hurtownią, a ta po prostu zamiast wysłać je bezpośrednio do jego siedziby jako adres dostawy wykorzystuje adres klienta.

Oznacza to, że przy sprzedaży będziemy mieli do rozliczenia tak naprawdę dwie faktury na ten sam produkt – jedną wystawioną nam przez hurtownię, a drugą wystawioną klientowi przez nas. Jak rozliczać dropshipping? Dużo tutaj zależy m.in. od wybranej formy opodatkowania. Do wyboru jest między innymi opodatkowanie na zasadach ogólnych, które pozwala odliczać od przychodu koszty uzyskania dochodu, tym samym obniżając podstawę opodatkowania i w rezultacie również sam podatek dochodowy.

Dropshipping jest prostszy niż myślisz

Powyżej wymienione informacje mogą na pierwszy rzut oka wydawać się skomplikowane, ale nie ma powodu do obaw – wbrew pozorom dropshipping nie wiąże się z ogromną ilością formalności (m.in. nie wymaga wystawiania paragonów). Kluczowe jest znalezienie dobrej księgowej, najlepiej takiej, która ma już jakieś doświadczenie z rozliczaniem tego typu działalności, a nie powinniśmy natrafiać na żadne problemy.

Również samo prowadzenie sklepu internetowego wykorzystującego dropshipping nie jest szczególnie trudne. Jak już wspomniano na początku, powstało wiele narzędzi, które mają za zadanie cały ten proces ułatwić i zautomatyzować, tak, aby wymagał jak najmniej czasu od właściciela sklepu czy jego pracowników.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *