Sukces w biznesie oparty jest na wielu składowych, jednak pewne z nich mają wyższy priorytet od innych. Bez wątpienia kluczową rolę odgrywają relacje międzyludzkie. Kontakty biznesowe nie oznaczają tylko relacji z klientem, ale również z przełożonym, współpracownikami, partnerami, kontrahentami i wieloma innymi osobami, które przypadkowo spotykamy na drodze swojej kariery. Jak je budować i utrzymywać, by przyczyniały się do naszego sukcesu? Odpowiedź znajdziesz poniżej.
Po pierwsze, utrzymuj stały kontakt
Nie da się zbudować relacji bez kontaktu z drugą osobą. Każda jego forma ma swoje zalety i plusy. Jednak internet i media społecznościowe powinniśmy traktować jako sposób na przypomnienie o sobie. Ta forma nie zastąpi tradycyjnego spotkania twarzą w twarz. W kontaktach biznesowych ten rodzaj budowania relacji odnosi największy skutek. Przez samo poświęcenie czasu drugiej osobie wyrażamy do niej szacunek, tym samym dając do zrozumienia, jak ważną rolę dla nas odgrywa. Gdy brakuje czasu to wysyłanie maili, wykonanie telefonu będzie dobrym rozwiązaniem na podtrzymanie kontaktu, ale pamiętajmy, by zacząć go budować od podstaw. Spotkania biznesowe dają swobodę wypowiedzi, skracają dystans, budują zaufanie. Dzięki nim łatwiej jest poznać punkt widzenia naszego klienta czy partnera biznesowego, a także motywy, jakie kierują nim przy podejmowaniu decyzji. Wszystko to wpływa na przebieg współpracy i owocuje dalszym sukcesem.
Oprócz kontaktów i spotkań typowo służbowych bezcenne są również inne tradycyjne formy, z których należy korzystać. Mowa o kartkach świątecznych, czy chociażby mailu lub telefonie wykonanym z tej okazji. Bardzo pozytywnie odbierane są złożone gratulacje, gdy nasz klient, współpracownik, przełożony, kontrahent odniesie sukces na polu biznesowym. Może to być podpisany kontrakt, czy otrzymane wyróżnienie lub nagroda. Ponadto, jeśli mamy możliwość organizowania bankietów czy wydarzeń firmowych, pamiętajmy również o zaproszeniu naszych specjalnych gości. Oprócz tego, że poczują się wyróżnieni, będziemy mieli okazję, by pokazać jako pełni profesjonaliści.
Po drugie, zatroszcz się o formalności
Formalności jest to ten dział, który raczej zniechęca, niż zbliża. I właśnie dlatego jest to idealny moment na pokazanie naszego zaangażowania. To, co innym sprawia problemy i trudności, może stać się naszą zaletą. Skrupulatne załatwienie wszystkich spraw związanych z dokumentacją, rzetelne opracowanie umowy, dodatkowo skonsultowane z prawnikiem, to poczucie satysfakcjonującej i bezkonfliktowej współpracy. Dobrze przygotowana dokumentacja daje jasność w oczekiwaniach obydwu stron, pozwala uniknąć nieporozumień i pozostawia dobre wrażenie.
Po trzecie, rekomenduj i proś o rekomendacje
W biznesie ważną rolę ogrywa stosowanie reguły wzajemnego zaufania i reguły wzajemności. By je osiągnąć, trzeba na nie zapracować solidnością i uczciwością działań. Relacje oparte na zaufaniu przełożą się na długofalową, przyjemną współpracę. Dodatkowo, jeśli masz okazję, by zarekomendować swojego partnera biznesowego innym współpracownikom, kontrahentom rób to. Doceni to i będzie chciał odwdzięczać się tym samym. Polecenia i rekomendacje stanowią jedną z najskuteczniejszych form pozyskiwania klientów. Dobre słowo to silny mechanizm marketingu, przez niektórych uznawany za cenniejszy od reklamy.
Poprzez zaangażowanie, naszą chęć do pracy i szacunek dla szerokiego grona współpracujących z nami osób, możemy zbudować relacje, które zostaną z nami na długie lata. Praca nad przywiązaniem innych do naszej marki wymaga czasu i lojalności. Tym samym jednak, zbliżamy ich do nas samych. Jeśli my damy z siebie wszystko, co najlepsze, będziemy mogli czerpać to samo od innych.