MLM – wady marketingu sieciowego

MLM – wady marketingu sieciowego

Marketing sieciowy

Skrót MLM pochodzi od angielskich słów Multi Level Marketing. Marketing sieciowy (czyli właśnie MLM) oparty jest na pewnego rodzaju drabinie sprzedażowej. Oznacza to, że osoba pracująca w takim biznesie tym wyżej pnie się po szczeblach im wyższą osiąga sprzedaż. Marketing sieciowy dla niektórych może wydawać się bardzo atrakcyjną formą zarabiania pieniędzy – i rzeczywiście tak jest. Jednak mimo elastycznego czasu pracy, atrakcyjnych profitów, bonusów oraz zniżek na sprzedawane produkty, posiada wielu przeciwników.

MLM – wady marketingu sieciowego

Jakie zatem są wady MLM?

  1. Duża liczba produktów alternatywnych – na rynku jest mnóstwo możliwości na zakup produktów – w sklepach stacjonarnych, w sieci, w galeriach handlowych czy marketach. Aby sprzedać swoje produkty, muszą one być albo bardzo atrakcyjne, albo w niskiej cenie, albo musisz je świetnie sprzedawać.
  2. Brak wpływu na ceny i jakość produktów – często ceny produktów oferowanych w systemie MLM są bardzo mocno zawyżone. Nie masz wpływu na ich wysokość, więc jesteś zmuszony oferować produkty po cenie ustalonej z góry. Tak samo sytuacja wygląda z jakością towaru. Nawet jeśli wiesz, że oferowany produkt mocno odbiega od tego, co prezentujesz, to nie możesz zmienić producenta w celu uzyskania lepszej jakości towaru.
  3. Wymaga dużego zaangażowania i cierpliwości – aby zarabiać większe sumy pieniędzy, trzeba uzbroić się w cierpliwość i przygotować na odmowy klientów. Zanim poznasz odpowiednie techniki sprzedaży i nabierzesz doświadczenia, może minąć wiele miesięcy, a nawet lat. Dla niektórych może być to zbyt duże poświęcenie dla początkowo tak niskich zarobków.
  4. Zarabiasz na osoby postawione wyżej w hierarchii – dopóki nie stworzysz własnej sieci dystrybucji, twoje zarobki nie będą zbytnio zadowalające. Oprócz tego większa część za twoją sprzedaż przejdzie na osobę postawioną wyżej w hierarchii. Dla osób, które cenią sobie całkowitą niezależność taka sytuacja może być nie do zaakceptowania.

Marketing sieciowy mimo wszystko jest doskonałym narzędziem sprzedaży, jednak wymaga wiele poświęcenia. MLM pozwala wygenerować spore zyski, ale nie można powiedzieć, że są to łatwo i szybko zarobione pieniądze. To czy będzie to opłacalny biznes zależy tylko od ciebie. Sam musisz zdecydować czy chcesz się nim zająć “na poważnie” czy ma to być tylko dodatkowe źródło dochodu. Nie każdy poradzi sobie w MLM – najlepsze wyniki osiągają osoby otwarte, łatwo nawiązujące kontakty z klientami i potrafiące opowiadać o produktach w taki sposób, że nawet początkowo sceptyczny klient je kupi.

Dodaj komentarz