Kadra kierownicza wywiera kluczowy wpływ na poziom zaangażowania pracowników.
Poniższa lista może pomóc w identyfikowaniu niewłaściwych zachowań kadry menadżerskiej w tym zakresie:
- Brak poparcia dla celów organizacji lub niezgadzanie się z nim; otwarte kwestionowanie decyzji kierownictwa najwyższego szczebla
- Pozbawione pasji podejście do pracy, okazywanie własnego zniechęcenia i braku zaangażowania
- Brak zrozumienia dla wprowadzanych zmian – okazywanie strachu, przyjmowanie pozycji obronnej i wyrażanie obawy przed niepowodzeniem
- Niedostateczna komunikacja z zespołem lub jej brak, brak spotkań w grupie, wyłącznie indywidualne spotkania z pracownikami
- Ignorowanie pomysłów i sugestii zgłaszanych przez zespół
- Brak wiarygodności – niewyrażanie prawdziwych opinii i poglądów na temat istotnych tematów
- Brak umiejętności delegowania, nadmierne kontrolowanie innych, strach przed porażką w przypadku przekazania odpowiedzialności innym osobom
- Brak umiejętności budowania zespołu opartego na różnorodności – tj. różnych kompetencjach, postawach, umiejętnościach
- Brak doceniania innych osób, przypisywanie zasług wyłącznie sobie
- Nadmiernie krytyczna postawa wobec innych osób, brak okazywania uznania, brak pochwał
- Brak przywiązywania wagi do kwestii wynagrodzeń, brak sprawiedliwego podejścia w tym zakresie
- Brak umiejętności patrzenia na sprawy z perspektywy innych osób
- Brak kontroli nad poszczególnym etapami pracy, niewypełnianie podjętych zobowiązań
- Niespełnianie obietnic, nadmierne odwlekanie ich w czasie
- Koncentracja na własnym sukcesie i karierze zawodowej, brak zainteresowania rozwojem członków zespołu
- Stosowanie niekatulanych praktyk zarządzania ludźmi, brak szkoleń w tym zakresie
- Brak otwartości na feedback ze strony zespołu i organizacji; negowanie potrzeby oceny kompetencji czy udziału w takich projektach jak ocena 360, DC, badanie opinii pracowników itp.
Powyższa lista może zostać potraktowana jako test (autotest) dla każdego menadżera zarządzającego ludźmi. Osobista praca nad wymienionymi postawami z pewnością przełoży się na wzrost zaangażowania osób w zarządzanym zespole oraz poprawę opinii nt. różnorodnych aspektów pracy.
Rita McGee, Ann Rennie „Budowanie zaangażowania pracowników”