Jakie predyspozycje psychiczne powinien mieć skuteczny przedsiębiorca?

Jakie predyspozycje psychiczne powinien mieć skuteczny przedsiębiorca?

Wiele osób myśli, że prowadzenie firmy to zajęcie łatwe i wysokopłatne. Wokół życia przedsiębiorców narosło w Polsce wiele mitów. Tymczasem każdy, kto miał okazję prowadzić swój biznes dobrze wie, że nie jest to prosta droga zawodowa. To, czy dana osoba odniesie sukces w biznesie zależy w dużej mierze od predyspozycji psychicznych.

Optymizm

Prowadzenie firmy wiąże się z licznymi trudnościami i problemami. Przez cały czas trzeba pokonywać liczne przeszkody, ponosić porażki i liczyć straty. Przedsiębiorca musi więc być osobą pogodną i pozytywnie nastawioną do życia. Nie może on poddawać się po każdej porażce. Tutaj nie ma miejsca na zniechęcenie, trzeba szybko wyciągać wnioski i testować nowe pomysły.

Aktywność i wysoki poziom energii

Własny biznes oznacza nieustanne bycie w ruchu. Tutaj dzieje się bardzo dużo a przedsiębiorca, szczególnie jeśli działa w pojedynkę, musi łączyć wiele ról. Zwykle na początku istnienia firmy jej właściciel musi zajmować się wszystkim a więc: dostawami, kontaktami z klientami, marketingiem, księgowością i wieloma innymi sprawami. Na przedsiębiorcę nieustannie czeka długa lista zadań i większość z nich nie może czekać. Aby być skutecznym w biznesie trzeba być zorientowanym na cel. Dobry przedsiębiorca potrafi więc zignorować zmęczenie, gdy widzi, że są ważne rzeczy do wykonania.

Asertywność

Prowadzenie firmy to swego rodzaju walka z dostawcami, urzędami, kooperantami. Prowadząc biznes trzeba być asertywnym bo inaczej taki biznes szybko zbankrutuje. Przedsiębiorca musi umieć walczyć o swoje, upomnieć się o rabat, zainterweniować gdy są pomyłki w dostawach czy błędy w rozliczeniach faktur. Ponadto musi on umieć wyznaczać granice i myśleć przede wszystkim w kategoriach opłacalności swojego biznesu. Tutaj nie ma miejsca na sentymenty, jest twarda kalkulacja.

Komunikatywność

Dobre umiejętności społeczne są niezbędne podczas prowadzenia firmy. Przedsiębiorca stale komunikuje się z innymi ludźmi. Musi on umieć rozmawiać z klientami ale także i z dostawcami czy pracownikami banku. Bardzo ważne jest też stałe nawiązywanie nowych kontaktów w branży, gdyż mogą one przydać się w najmniej spodziewanym momencie.

Dobre zarządzanie sobą w czasie

Bardzo ważne jest by przedsiębiorca potrafił dobrze zarządzać swoim czasem. Oznacza to działanie według planu oraz umiejętne wybieranie priorytetów. Wielu przedsiębiorców wpada w pułapkę nieustannego bycia w pracy a to prowadzić może do wypalenia. Choć prowadzenie biznesu jest bardzo pochłaniające to trzeba umieć oddzielać pracę o życia prywatnego.

Dodaj komentarz