Wielu właścicieli małych firm chce rozwijać swoje przedsiębiorstwa i chce to robić szybko. Ale jeśli rzucisz się w wir ekspansji bez planu, ryzykujesz utratę wszystkiego, na co tak ciężko pracowałeś. Aby uniknąć popełniania podobnych błędów, skorzystaj z poniższych pięciu wskazówek dotyczących rozszerzania działalności małej firmy (we właściwy sposób).
Rozwijaj kulturę firmy.
Silna kultura firmy jest tym, co pozwoli utrzymać zespół małej firmy razem w czasach gwałtownego wzrostu. Jeśli nie jesteś pewien, od czego zacząć, zadaj sobie i swojemu zespołowi pytania, takie jak:
- Dlaczego nasza firma istnieje?
- Dlaczego robimy to, co robimy?
- W co wierzy nasza firma?
- Jakie są nasze wartości?
- Dokąd chcemy, aby nasza firma zmierzała, czyli jaka jest wizja naszej firmy?
Kiedy pracownicy czują się związani z Twoją firmą, będą bardziej skłonni do przetrwania w niepewnych czasach. Ponadto, silna kultura firmy może przyciągnąć nowych klientów do Twojej firmy, więc bądź konsekwentny i rozpowszechniaj ją wszędzie, łącznie ze swoją stroną internetową, platformami społecznościowymi, materiałami marketingowymi, itp. Kiedy Twoi docelowi odbiorcy widzą wartości stojące za Twoją firmą, mogą nawiązać z nią głębszy kontakt.
Zatrudnij odpowiednich ludzi.
Etap zatrudniania jest kluczowy dla pomyślnego rozwoju firmy. Ważne jest, aby poświęcić swój czas i znaleźć odpowiednich ludzi do pracy. Zrób to, a wszystko pójdzie gładko. Zatrudnij nieodpowiednich ludzi, a cała Twoja ciężka praca legnie w gruzach. Aby uniknąć tego ostatniego losu, rozważ rekrutację ludzi w oparciu o ich umiejętności techniczne i doświadczenie. Należy również określić, czy będą one dobrze pasować w tym czasie rozwoju. Na przykład, możesz zapytać kandydata, jak interpretuje wizję Twojej firmy, aby sprawdzić, czy będzie dobrze współgrał z Twoim zespołem. Życie w startupie nie jest dla każdego, więc znajdź pracowników, którzy będą chętni do podjęcia wyzwania.
Skup się na innowacjach … we właściwych miejscach.
Kiedy rozwijasz swoją małą firmę, możesz mieć pokusę, aby wydać mnóstwo pieniędzy na ulepszenie produktu lub stworzenie/oferowanie większej ilości produktów. Zamiast tego skup się na innowacjach w innych obszarach. Na przykład, spróbuj wprowadzić innowacje w procesie przyjmowania klienta lub zastosować nową technologię, taką jak czat na żywo, aby zwiększyć skalę obsługi klienta. Innowacje w bieżących procesach pochłoną mniej zasobów, a jest to niezwykle ważne, gdy rośnie baza klientów. Kiedy już osiągniesz większą stabilność, możesz pomyśleć o wprowadzeniu nowych produktów.
Buduj rozpoznawalność marki.
Kiedy konsument zobaczy Twoje logo, kampanię reklamową, opakowanie produktu lub slogan, chcesz, aby był w stanie rozpoznać, że to Twoja firma. Wszystko to sprowadza się do budowania rozpoznawalności marki. Weźmy na przykład ikoniczny slogan Nike “Just Do It”. Kiedy konsumenci słyszą tę frazę, od razu wiedzą, kto za nią stoi. Twoja mała firma może nie być w stanie osiągnąć poziomu Nike, ale wciąż możesz pracować nad tym, aby stać się dobrze znaną marką wśród swojej grupy docelowej. Łatwym sposobem na to jest rozpoczęcie częstszego nawiązywania kontaktów w mediach społecznościowych. Im więcej razy konsumenci zobaczą Cię w sieci, tym łatwiej zapamiętają Twoją firmę.
Nie zapominaj o obecnych klientach.
Wielu właścicieli małych firm za bardzo skupia się na pozyskiwaniu nowych klientów, a za mało na utrzymaniu tych, których już mają. W rzeczywistości tylko sześć procent małych firm skupia się na utrzymaniu klientów. Aby obecni klienci czuli się docenieni, rozważ stworzenie ankiety satysfakcji, która pozwoli Ci dowiedzieć się, co klienci lubią w Twoim biznesie, co można by poprawić i czego oczekują w związku z rozwojem firmy. Możesz wykorzystać te informacje do ulepszenia swojej firmy i zmniejszenia rotacji klientów. W końcu klienci, którzy są zadowoleni z Twojej firmy, będą bardziej skłonni do wydawania większej ilości pieniędzy i polecania jej rodzinie i znajomym.
Panuj nad emocjami
Rozwijanie małej firmy jest ekscytujące, pod warunkiem, że nie dasz się ponieść emocjom. Przystępując do ekspansji z gotowym planem, będziesz w stanie pozostać wierny swoim wartościom, zatrzymać swoich najlepszych pracowników, zrobić wrażenie na klientach i przyciągnąć nowych, a wszystko to składa się na przepis na udany biznes.