Stal konstrukcyjna 15CDV6

Październik 21, 2018 By admin

Stal konstrukcyjna 15CDV6

Procesy technologiczne obejmujące produkcję z wykorzystaniem precyzyjnych stopów stali, charakteryzują się precyzją wykonania oraz wysoką jakością stosowanych materiałów produkcyjnych. Do nowoczesnych materiałów stalowych zaliczymy m.in. stal konstrukcyjną 15CDV6.

Właściwości stali konstrukcyjnej 15CDV6

Stal konstrukcyjna 15CDV6, to stal chromowo molibdenowo wanadowa (tzw. niskowęglowa), która charakteryzuje się dobrą spawalnością, ciągliwością oraz wysoką granicą spawalności (lepszą niż SAE 4130). Cechą charakterystyczną stali konstrukcyjnej 15CDV6 jest łatwość spawania bez konieczności dalszej obróbki cieplnej. Ponadto, cechuje się bardzo małą utratą właściwości podczas procesu spawania. Stal 15CDV6 znajduje szerokie przeznaczenie m.in. w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym. Do podstawowych parametrów mechanicznych stali 15CDV6 zaliczymy:

  • stop – 15CDV6,
  • stany:
    • 1.7734.2 (annealed – stan zmiękczony),
    • 1.7734.4,
    • 1.7734.5,
    • 1.7734.6,
  • wytrzymałość na rozciąganie – od 700MPa do 1250 MPa,
  • granica plastyczności – od 550MPa do 930MPa,
  • wydłużenie – od 10% do 13%,
  • twardość – 196HB (Twardość Brinela) – dotyczy stanu zmiękczonego (1.7734.2).

Do podstawowych cech właściwości mechanicznych stali konstrukcyjnej 15CDV6 zaliczymy:

  • wysoką wytrzymałość po ulepszeniu i w wyższych temperaturach – jest to podstawowa cecha stali stopowej do ulepszenia cieplnego,
  • przeznaczenie do hartowania w powietrzu i w oleju,
  • przeznaczenie do azotowania gazowego,
  • dobrą spawalność.

Największą wytrzymałością na rozciąganie, granicą plastyczności oraz wytrzymałością na wydłużenia, charakteryzuje się stan 1.7734.6 stali konstrukcyjnej 15CDV6. Najmniejszymi wartościami w zakresie parametrów wytrzymałościowych, cechuje się stan zmiękczony stali 15CDV6 (stan 1.7734.2). Skład chemiczny stali konstrukcyjnej 15CDV6 zawiera m.in. glin, węgiel, azot, tlen, żelazo, cynę, cynk, molibden, chrom, wanad, krzem i wodór. Najmniejszą zawartość składu stopu 15CDV6, stanowi wodór (maksymalnie 0.0125%).

Zastosowanie stali konstrukcyjnej 15CDV6

Nowoczesne materiały stalowe znajdują zastosowanie w zaawansowanych procesach technologicznych, odpowiadających za produkcję elementów charakteryzujących się sprecyzowanymi parametrami technicznymi (tj. odpornością na korozję, wytrzymałością na rozciąganie lub łatwość spawania bez utraty właściwości zastosowanego materiału chemicznego). Stal konstrukcyjna 15CDV6 stosowana jest głównie w przemyśle lotniczym i samochodowym do produkcji elementów wysoko obciążonych, których eksploatacja wymaga pracy w warunkach dużych obciążeń (np. elementy podwozia samolotu). Ponadto, stop 15CDV6 ze względy na wysokie wartości wytrzymałościowe, z powodzeniem wykorzystywany jest w przemyśle jądrowym i zbrojeniowym. Do produktów wytwarzanych ze stali konstrukcyjnej 15CDV6 zaliczymy m.in.:

  • elementy strukturalne samolotów – wyroby długie i płyty stanowiące wytrzymałe elementy konstrukcji lotniczych, charakteryzujących się niezwykłą lekkością,
  • części turbin i silników (w lotnictwie i kosmonautyce) – wyroby długie, półprodukty – półwyroby, odkuwki swobodnie kute oraz płyty stanowiące elementy m.in. układu elektrycznego i układu sterownia samolotu oraz wnętrz lotniczych i kosmonautycznych,
  • inne podzespoły przemysłu lotniczego (m.in. korpusy silników rakietowych, cylindry olejowe i zbiorniki ciśnieniowe),
  • systemy teleskopowe,
  • cylindry pneumatyczne,
  • rury stalowe i rurki (m.in. bez szwu, spawane, bez szwu – wymienniki ciepła, do kotłów, konstrukcyjne, mechaniczne, ze stali nierdzewnej bez szwu, ze stali węglowej, ze stopów niklu),
  • elementy konstrukcyjne w samochodach wyścigowych (przemysł motoryzacyjny),
  • elementy uzbrojenia wojskowego (przemysł zbrojeniowy).

Produkty ze stali konstrukcyjnej 15CDV6, wytwarzane są w rozmiarach standardowych oraz według zlecenia klienta. Możliwość azotowania, wytrzymałość mechaniczna, wysoka odporność na korozję oraz odporność na prace w szerokim zakresie temperatur, powoduje, że stop 15CDV6 stosowany jest, jako element składowy najbardziej skomplikowanych konstrukcji przemysłowych.

COMMENTS

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *