Kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy
Wizerunek firmy to dość szerokie pojęcie, na które składa się szereg różnych czynników. Jest to sposób, w jaki dana firma postrzegana jest przez klientów, to jakim zaufaniem ją darzą oraz to jak odróżnia się ona od innych działających na rynku marek. Kształtowanie wizerunku to długotrwały i stały proces, dzięki któremu firma zaczyna funkcjonować w świadomości klientów w określony sposób. Silna tożsamość marki pozwala wyróżnić się w gąszczu konkurentów oraz zdobyć zaufanie potencjalnych odbiorców. Jak więc budować wizerunek firmy i realnie wpływać na jego kształtowanie?
Wizerunek firmy – co to takiego?
Firma, która chce odróżnić się od konkurencji i zostać zauważona przez klientów, powinna od samego początku postawić na świadome działania mające na celu budowanie marki. Dobra reputacja oraz pozytywne opinie na temat jakości, niezawodności i prestiżu, to elementy wizerunku, o które musimy zadbać i na które trzeba nieustannie pracować. Wizerunek firmy to składowa zamierzonych i planowanych działań przedsiębiorstwa oraz odbiór tych działań przez klienta. To właśnie od klientów i ich opinii zależy ostateczny odbiór naszej firmy. Jeżeli jest pozytywny, oznacza to, że nasze działania są owocne. Firma, która nieprzerwanie buduje swój wizerunek, może pozytywnie zaistnieć w świadomości swoich klientów oraz liczyć na dobre skojarzenia u potencjalnych odbiorców. O tym, jak zostanie oceniona firma, decyduje przede wszystkim doświadczenie, jakie dają klientom interakcje z naszym produktem lub usługą. Kluczową kwestią wydaje się więc postawienie na wysokiej jakości produkt, który trafia w ręce odbiorcy. Aby jednak w ogóle do tego doszło, musimy zawalczyć o rozpoznawalność. Jak pokazuje przykład, proces ten jest wieloetapowy i każdy krok ma ogromne znaczenie dla budowania tożsamości firmy.
Dlaczego budowanie pozytywnego wizerunku firmy jest takie ważne dla jej funkcjonowania?
Wydawałoby się, że do prowadzenia firmy, która odniesie sukces wystarczy dobry pomysł, zasoby finansowe i ludzkie do jego realizacji oraz jakościowy produkt końcowy. Czy jednak to wszystko pozwoli nam wyróżnić się na rynku? Niekoniecznie. Nawet świetny zespół, duże zaplecze finansowe i dobry produkt nie gwarantuje nam rzeszy klientów stojących pod drzwiami w oczekiwaniu na możliwość skorzystania z naszych usług. Duża konkurencyjność rynku sprawia, że nawet posiadając najlepsze zasoby, możemy zgubić się w gąszczu konkurencji. Konkurencji, która niekoniecznie oferuje lepszej jakości usługi i produkty, ale bazuje na dużej rozpoznawalności. Kształtowanie wizerunku jest procesem długofalowym i wymaga skorelowanych działań na wielu polach. Wiąże się z komunikacją na linii przedsiębiorca-klient, promocją marki oraz opowiadaniem się za konkretnymi wartościami. To także wysokiej jakości produkt, innowacyjne technologie, obsługa klienta oraz dbanie o wewnętrzną kulturę organizacji.
Jak zacząć? – czyli pierwsze kroki w kształtowaniu tożsamości firmy
Niezależnie od tego, czy dopiero startujemy z biznesem, czy już od jakiegoś czasu funkcjonujemy na rynku, ważnym etapem jest zaplanowanie i wizualizowanie sobie oczekiwanych rezultatów. Jeżeli nasza firma już wystartowała, warto zrobić rekonesans i dowiedzieć się, jak klienci, partnerzy biznesowi i sami pracownicy postrzegają nasze działania. Dzięki takiej analizie możliwe jest wyłapanie potencjalnych błędów w działaniu i skorygowaniu ich oraz zapobieganiu ich wystąpienia w przyszłości. Jeżeli dopiero startujemy musimy zastanowić się nad wieloma rzeczami, takimi jak nazwa marki, logo i ewentualnie cała identyfikacja wizualna. W dobie wszechobecnego internetu konieczne wydaje się również przeniesienie komunikacji z klientem właśnie na ten obszar. Dobrze więc jest stworzyć własną stronę internetową, gdzie zamieścimy podstawowe informacje o firmie, usługach i produktach, a także stworzymy możliwość łatwego i szybkiego kontaktu z naszymi pracownikami. Trudno jest sobie obecnie wyobrazić nowo powstającą markę, która nie będzie gościć w internecie i mediach społecznościowych. Jest to idealne centrum komunikacji, które daje kreatywności nieskończone możliwości marketingowe.
Elementy kluczowe wizerunku firmy
Jak już wcześniej wspomniano kształtowanie wizerunku firmy to skorelowane działanie na wielu polach. Aby rozpocząć budowanie marki lub poprawić istniejący wizerunek warto skupić się na kilku kluczowych obszarach. Po pierwsze konieczne jest zmodernizowanie lub zbudowanie na nowo strony internetowej z aktualnymi informacjami. Powinna ona wpisywać się w zasady User Experience. Strona internetowa będąca naszą wizytówką musi więc nie tylko reprezentować wysoki poziom estetyczny, ale przede wszystkim musi być funkcjonalna i łatwa w obsłudze. Najważniejsze informacje muszą być łatwo dostępne. Kolejnym elementem jest stałe rozbudowywanie bazy klientów, a co za tym idzie poszerzanie zdobytych referencji. Dobrze jest również zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów jako ekspert w danej dziedzinie. Branie udziału w targach, branżowych wydarzeniach i publikowanie profesjonalnych, eksperckich artykułów czy relacji w social mediach, może bardzo pozytywnie wpłynąć na postrzeganie naszej firmy przez odbiorców. Zaznaczając naszą obecność w sieci, musimy pamiętać o stałym monitorowaniu opinii klientów. Warto również odwiedzać panele z opiniami firm z branży i przeciwdziałać nieuczciwym zagrywkom konkurencji oraz czarnemu PR-owi. Wbrew pozorom takie działania konkurentów wcale nie należą do rzadkości. Co więcej, kształtowanie wizerunku wymaga stałego monitorowania i podążania za modą, trendami i nowościami. Nowoczesne technologie i infrastruktura nadążająca za potrzebami klientów, szkolenia i stały rozwój to podstawa utrzymania się na rynku. Oprócz tego firma która chce zaistnieć w branży, musi mieć jasno określone cele. O celach i wartościach należy mówić otwarcie, by nasi klienci widzieli, co stoi za produktem końcowym i jak funkcjonuje nasze przedsiębiorstwo. Jeśli więc stosujemy technologie, które mają pozytywny wpływ na środowisko, musimy to zakomunikować. Ważnym elementem jest również wygląd naszej siedziby i placówek oraz jasne zorientowanie na potrzeby klienta. Produkt lub usługa muszą więc nadążać za preferencjami i zaspokajać potrzeby potencjalnych klientów.
Zarządzanie wizerunkiem firmy w sieci
O konieczności zaistnienia w sieci wspomniano już kilkakrotnie. Nie bez przyczyny o obecności w internecie i social mediach mówi się tak dużo. W związku z rozwojem technologicznym i powszechnością dostępu do internetu to właśnie ten obszar jest miejscem, gdzie obecnie załatwia się większość codziennych spraw. Gdy przyjdzie nam ochota na kupno nowej garderoby, pierwszą rzeczą, którą możemy zrobić nie ruszając się z domu, jest sprawdzenie oferty sklepów internetowych. Dzieje się tak w większości przypadków. Potencjalny klient, szukając danej usługi, czy towaru nie wyjdzie od razu z domu w poszukiwaniu miejsc, które zaspokoją jego potrzebę. W pierwszej kolejności przeszuka oferty właśnie w internecie. Stąd też strona internetowa to podstawa. Świetnym, o ile nie koniecznym pomysłem, jest też założenie firmowych kont na instagramie bądź facebooku. O ile strona dostarczy klientowi podstawowych informacji, o tyle profile w social mediach mogą przekazywać bieżące informacje, uatrakcyjnić wizerunek firmy i znacznie skrócić ścieżkę kontaktu. Ciekawe treści przyciągną oko, a możliwość szybkiego skontaktowania się z naszym pracownikiem pozwoli zmniejszyć dystans i zachęcić do skorzystania z usługi lub zakupu naszego produktu. Dobrym pomysłem będzie więc powierzenie prowadzenia social mediów profesjonalistom lub nawet wydzielenie specjalnego działu w strukturze organizacji, który zajmie się tylko tym, jakże ważnym obszarem.
Budowanie zaufania i prestiżu, czyli jak stać się ekspertem w swojej dziedzinie?
Zdobywanie zaufania klientów, którzy będą do nas wracać i polecać nasze produkty i usługi innym osobom to cel sam w sobie. Z tego względu ważne jest dbanie o jakość produktu, ale również całego procesu obsługi, od kontaktu, po wydanie towaru, czy wykonanie usługi. Klient musi poczuć, że jest dla nas ważny. Na każdym etapie musimy zadbać o najwyższą jakość obsługi. Szczególnie w przypadku, gdy pojawiają się zastrzeżenia, co do jakości naszych usług. Nawet jeżeli odbiorca naszych usług nie jest do końca zadowolony, to jak potraktujemy go później i czy podejmiemy próbę zadośćuczynienia, ma kluczowe znaczenie dla końcowej oceny. Opinie wyrażane przez klientów to bardzo ważny zasób, musimy więc zadbać o zadowolenie naszych odbiorców. Co więcej, na zaufanie wpływ ma nasze doświadczenie w danej branży i wiedza, którą powinniśmy się chwalić. Aby zyskać w oczach klientów miano eksperta, możemy dzielić się wiedzą na różne sposoby. Czy to udział w branżowych spotkaniach, obecność social mediach i przekazywanie ciekawych treści, czy w końcu organizowanie szkoleń i webinarów. To wszystko pozwoli ukazać nas jako doświadczoną ekipę, która chętnie dzieli się wiedzą i przyczynia się do jej szerzenia. Co więcej, działania w obszarze internetu, należy wspierać tradycyjnymi środkami. Możemy to zrobić poprzez udział w konferencjach, targach oraz szkoleniach. Z tych ostatnich powinni również korzystać nasi pracownicy, by stale poszerzać zasób swojej wiedzy. Takie spotkania to nie tylko dobra reklama, ale także możliwość pozyskania nowych kontaktów. W ten sposób możemy zyskać zainteresowanie nowych kontrahentów i klientów, którzy poprzez bezpośredni kontakt będą bardziej skłonni i chętni zapoznać się z naszą ofertą.